« Online vergaderen vermoeiender»

Gepubliceerd op 01-05-2020

Online vergaderen vermoeiender

Online vergaderen en online gesprekken zijn vermoeiender dan wanneer je bij elkaar in dezelfde ruimte zit. Dit schrijft de BBC vorige week. Geen verrassend nieuws, wel interessant. Waarom is dat nou zo? In onze taal en communicatie zit heel veel verstopt wat niet letterlijk gezegd wordt en niet op de voorgrond zichtbaar of hoorbaar is. We tasten steeds onze gesprekspartners af en onbewust interpreteren we talloze signalen. Omdat veel van deze signalen wegvallen via een beeldscherm maken onze hersenen overuren. En dat maakt dat je sneller vermoeid raakt.

 

Stiltes laten vallen

Twee aspecten van een gesprek die online ineens een stuk lastiger zijn, zijn beurtnemen en stiltes laten vallen. ‘Normaal’ geven stiltes een aangename rust, je geeft je luisteraar verwerkingstijd. Zelf kun je even ademen en alles na de stilte heeft meer impact. Als een spreker voldoende (niet te veel, niet te weinig) stiltes durft te vallen straalt hij hiermee ook autoriteit uit.

Online is dit een ander verhaal. Als er nu een stilte valt is het niet altijd meteen duidelijk of dit een stilte is, einde van een verhaal of dat de techniek hapert! Een stilte kan dan dus zorgen voor een onrustig gevoel bij de luisteraar. Precies het tegenovergestelde van de rust en verwerkingsruimte die je eigenlijk wil. Als je in een verhaal een pauze wil laten vallen moet je nu zorgen dat je door oogcontact en intonatie heel duidelijk maakt dat je nog verder gaat.

 

Je beurt afwachten

Een nadeel van deze onduidelijkheid en het gemis van het lezen van onderliggende communicatie is ook dat mensen door elkaar heen gaan praten. Beurtnemen, je moment af wachten om je verhaal te vertellen, gaat bij de meeste mensen gebaseerd op de non-verbale signalen van de ander. Je zoekt je moment aan de hand van onder andere de intonatie van de ander, mimiek en volume. Een spreker kan op zijn of haar beurt ook zien aan de gesprekspartner dat hij of zij ook iets wil inbrengen. Bijvoorbeeld omdat deze een actievere houding aanneemt en aan ogen die verder opengaan. Allemaal veel lastiger te zien nu.

 

De voorzitter

Het is dus helemaal niet zo’n gek idee om vooraf regels af te spreken. Spreek af wie de voorzitter is als dat niet duidelijk is. Iedereen heeft zijn microfoon uit. Als je iets wil zeggen steek je je hand op, of gebruik je de functie ‘hand opsteken’. De voorzitter geeft je dan de beurt.

Dit zorgt voor meer rust en maakt het vergaderen minder vermoeiend.

 

Wil je meer weten en tips over online vergaderen en presenteren? Download dan het ebook https://trainingsburowijs.nl/ebook-online-presenteren

 

Heb je specifieke vragen of wil je advies op maat voor jou bedrijf, neem dan zeker even contact op!

 

 

 

 

Online vergaderen vermoeiender

 

Online vergaderen en online gesprekken zijn vermoeiender dan wanneer je bij elkaar in dezelfde ruimte zit. Dit schrijft de BBC vorige week. Geen verrassend nieuws, wel interessant. Waarom is dat nou zo? In onze taal en communicatie zit heel veel verstopt wat niet letterlijk gezegd wordt en niet op de voorgrond zichtbaar of hoorbaar is. We tasten steeds onze gesprekspartners af en onbewust interpreteren we talloze signalen. Omdat veel van deze signalen wegvallen via een beeldscherm maken onze hersenen overuren. En dat maakt dat je sneller vermoeid raakt.

 

 

 

Stiltes laten vallen

 

Twee aspecten van een gesprek die online ineens een stuk lastiger zijn, zijn beurtnemen en stiltes laten vallen. ‘Normaal’ geven stiltes een aangename rust, je geeft je luisteraar verwerkingstijd. Zelf kun je even ademen en alles na de stilte heeft meer impact. Als een spreker voldoende (niet te veel, niet te weinig) stiltes durft te vallen straalt hij hiermee ook autoriteit uit.

 

Online is dit een ander verhaal. Als er nu een stilte valt is het niet altijd meteen duidelijk of dit een stilte is, einde van een verhaal of dat de techniek hapert! Een stilte kan dan dus zorgen voor een onrustig gevoel bij de luisteraar. Precies het tegenovergestelde van de rust en verwerkingsruimte die je eigenlijk wil. Als je in een verhaal een pauze wil laten vallen moet je nu zorgen dat je door oogcontact en intonatie heel duidelijk maakt dat je nog verder gaat.

 

 

 

Je beurt afwachten

 

Een nadeel van deze onduidelijkheid en het gemis van het lezen van onderliggende communicatie is ook dat mensen door elkaar heen gaan praten. Beurtnemen, je moment af wachten om je verhaal te vertellen, gaat bij de meeste mensen gebaseerd op de non-verbale signalen van de ander. Je zoekt je moment aan de hand van onder andere de intonatie van de ander, mimiek en volume. Een spreker kan op zijn of haar beurt ook zien aan de gesprekspartner dat hij of zij ook iets wil inbrengen. Bijvoorbeeld omdat deze een actievere houding aanneemt en aan ogen die verder opengaan. Allemaal veel lastiger te zien nu.

 

 

 

De voorzitter

 

Het is dus helemaal niet zo’n gek idee om vooraf regels af te spreken. Spreek af wie de voorzitter is als dat niet duidelijk is. Iedereen heeft zijn microfoon uit. Als je iets wil zeggen steek je je hand op, of gebruik je de functie ‘hand opsteken’. De voorzitter geeft je dan de beurt.

 

Dit zorgt voor meer rust en maakt het vergaderen minder vermoeiend.

 

 

 

Wil je meer weten en tips over online vergaderen en presenteren? Download dan het ebook https://trainingsburowijs.nl/ebook-online-presenteren

 

 

 

Heb je specifieke vragen of wil je advies op maat voor jou bedrijf, neem dan zeker even contact op!

 

 

 

 

 

 

 

 

Online vergaderen vermoeiender

Online vergaderen en online gesprekken zijn vermoeiender dan wanneer je bij elkaar in dezelfde ruimte zit. Dit schrijft de BBC vorige week. Geen verrassend nieuws, wel interessant. Waarom is dat nou zo? In onze taal en communicatie zit heel veel verstopt wat niet letterlijk gezegd wordt en niet op de voorgrond zichtbaar of hoorbaar is. We tasten steeds onze gesprekspartners af en onbewust interpreteren we talloze signalen. Omdat veel van deze signalen wegvallen via een beeldscherm maken onze hersenen overuren. En dat maakt dat je sneller vermoeid raakt.

 

Stiltes laten vallen

Twee aspecten van een gesprek die online ineens een stuk lastiger zijn, zijn beurtnemen en stiltes laten vallen. ‘Normaal’ geven stiltes een aangename rust, je geeft je luisteraar verwerkingstijd. Zelf kun je even ademen en alles na de stilte heeft meer impact. Als een spreker voldoende (niet te veel, niet te weinig) stiltes durft te vallen straalt hij hiermee ook autoriteit uit.

Online is dit een ander verhaal. Als er nu een stilte valt is het niet altijd meteen duidelijk of dit een stilte is, einde van een verhaal of dat de techniek hapert! Een stilte kan dan dus zorgen voor een onrustig gevoel bij de luisteraar. Precies het tegenovergestelde van de rust en verwerkingsruimte die je eigenlijk wil. Als je in een verhaal een pauze wil laten vallen moet je nu zorgen dat je door oogcontact en intonatie heel duidelijk maakt dat je nog verder gaat.

 

Je beurt afwachten

Een nadeel van deze onduidelijkheid en het gemis van het lezen van onderliggende communicatie is ook dat mensen door elkaar heen gaan praten. Beurtnemen, je moment af wachten om je verhaal te vertellen, gaat bij de meeste mensen gebaseerd op de non-verbale signalen van de ander. Je zoekt je moment aan de hand van onder andere de intonatie van de ander, mimiek en volume. Een spreker kan op zijn of haar beurt ook zien aan de gesprekspartner dat hij of zij ook iets wil inbrengen. Bijvoorbeeld omdat deze een actievere houding aanneemt en aan ogen die verder opengaan. Allemaal veel lastiger te zien nu.

 

De voorzitter

Het is dus helemaal niet zo’n gek idee om vooraf regels af te spreken. Spreek af wie de voorzitter is als dat niet duidelijk is. Iedereen heeft zijn microfoon uit. Als je iets wil zeggen steek je je hand op, of gebruik je de functie ‘hand opsteken’. De voorzitter geeft je dan de beurt.

Dit zorgt voor meer rust en maakt het vergaderen minder vermoeiend.

 

Wil je meer weten en tips over online vergaderen en presenteren? Download dan het ebook https://trainingsburowijs.nl/ebook-online-presenteren

 

Heb je specifieke vragen of wil je advies op maat voor jou bedrijf, neem dan zeker even contact op!

 

 

 

 

online-vergaderen-vermoeiender-verkleind-1588340142.png