« Business Women Nederland»

Gepubliceerd op 16-06-2020

Interview Business Women Nederland

Wie ben je?
Mijn naam is Josanne Toussaint. Oprichter en eigenaar van Trainingsburo Wijs. 

Ik ben stem- spraak- en presentatietrainer, coach en logopedist. 

Ik coach, geef trainingen, workshops en lezingen over de kracht van je eigen instrument. Hoe gebruik je je adem, stem, spraak, ritme, intonatie etc. zodat het je boodschap ondersteunt en je authentiek en krachtig spreekt.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Vanaf  mijn 17de stond ik veel op het podium als zangeres; daar is mijn passie voor stem en presenteren begonnen. Na een studie Communicatie en een studie Logopedie ben ik al snel trainingen gaan ontwikkelen om professionals te helpen hun boodschap beter over de bühne te krijgen. Ik help mensen met goede ideeën om deze zo neer te zetten dat ze de aandacht krijgen die ze verdienen. 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik ben opgegroeid met een vader als ondernemer. Als kind dacht ik altijd dat ik nooit een eigen bedrijf zou beginnen, omdat ik zag hoe hard mijn vader altijd werkte en hoe onzeker het leven als ondernemer kan zijn. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en inmiddels bestaat mijn bedrijf alweer 10 jaar. Een eigen onderneming spreekt mij aan vanwege mijn vrijheid en de kansen die het mij geeft om mijn eigen koers te varen. Ik kan mijn creativiteit kwijt in een onderwerp waar ik op jonge leeftijd al een passie voor heb ontwikkeld: stem en presenteren. Thuis vroeger met de gitaar liedjes zingen, later op het podium als zangeres in onder andere dinnershows. Een klank kan mensen raken; dat vind ik mooi. Ik ben gefascineerd geraakt door het feit dat sommige mensen een heel goed verhaal hebben of een sterk punt en er toch niet naar ze geluisterd wordt. Dit komt vaak niet door wat ze zeggen maar HOE ze het zeggen. Klank, ritme, intonatie….…., het kan je boodschap ondersteunen of juist onderuit halen. 

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Ik heb een druk gezin met drie jongens op de basisschool en een man met een drukke baan. Samen hebben wij (meestal 😉) een strakke planning. We hebben hulp van oma en opa en soms een oppas. 

Het voordeel van een eigen bedrijf is ook dat ik zelf bepaal op welke tijden ik werk. Gelukkig durf ik inmiddels ook nee te zeggen tegen een opdracht als deze op een dag is dat ik bij de jongens wil zijn. Mijn werk inspireert mij en ik krijg er energie van. Dus het cliché dat ik er een leukere moeder van word is zeker waar. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?
Mijn onderneming is uniek omdat ik persoonlijke vaardigheden train op een vlak waar niet veel mensen dat doen. Bovendien stellen de mensen zich kwetsbaar op bij mij en krijg ik een unieke inkijk in hun uitdagingen op het gebied van hun performance. Ik ben gespecialiseerd in alle aspecten van je presentatie. Dus o.a. stem, spraak, intonatie, ritme. Het totale non-verbale spectrum komt daarbij ook aan bod. Je stem, spraak, adem, houding, gebaren etc. in zijn totaliteit bepalen of de inhoud van je verhaal overkomt. Kortom, ik leer mensen hun eigen instrument te gebruiken. Op dit moment werk ik veel binnen het bedrijfsleven (profit en non-profit), de politiek en sales binnen persoonlijke en bestuurlijke leiderschapstrajecten.  Ook heb ik veel mensen uit het onderwijs en de muziek getraind.

Verbinden met je gesprekspartner begint met dat je zelf weet wat je doet op het gebied van stem, spraak, houding en adem. En weten hoe je overkomt op anderen. Als jij kan gaan spelen met jouw instrument kan je pas echt mensen gaan bereiken. Je hebt verschillende typen mensen, verschillende stijlen en profielen. Ook op het gebied van stem en spraak gelden deze verschillen. Bij een ‘geel’ profiel hoort ook een ‘gele’ stem. Je bent echter vele versies van jezelf op verschillende momenten en in verschillende situaties. De kunst is om je daarvan bewust te zijn en authentiek te blijven. Een heel krachtig middel om je met andere mensen te verbinden is het herkennen van de stem van je gesprekspartner en het hierop aanpassen van jouw spreekstijl. Denk hierbij onder andere aan tempo, volume en klank. Zonder verlies van authenticiteit kan je bewust je vaardigheden als spreker inzetten om meer verbinding te krijgen of meer overtuiging. 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Social media en zichtbaarheid vind ik wel lastig. Ik word er wel eens onzeker van als er allerlei toffe dingen voorbij komen van collega-ondernemers. Ik gun ze dat heel erg, daar gaat het niet om; het is dan vooral mijn uitdaging om mijn eigen pad te blijven volgen en bij mezelf te blijven. 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Als ik één ding zou moeten noemen is het denk ik dat ik eerder sparringpartners in zou roepen om samen te brainstormen in plaats van alles alleen te doen en te bedenken.

Wat is je toekomstvisie?
Veel professionals en bedrijven blijven inspireren en bewust maken van de kracht van hun eigen instrument, zodat hun boodschap écht gehoord wordt en anderen de juiste indruk krijgen van hun verhaal. Ik zou stem en spraak graag verankerd zien in de basisvaardigheden van veel professionals. Het is een heel krachtig instrument dat veelal nog te onderbelicht is.

174-MG-3052-Edit-1592290505.jpg